Du vet säkert…
…att fraktkostnader kan utgöra en betydande del av de totala utgifterna. Det handlar ofta om stora summor som påverkar företagets lönsamhet beroende på vad du skall frakta. Men med rätt hjälp kan du verkligen minska kostnaderna.
I denna artikel vill vi visa på hur vi kan beräkna fraktkostnader och maximera pallutnyttjandet för att öka effektiviteten i er logistikkedja. Detta handlar inte bara om att förbättra resultatet, utan även om att minska företagets miljöpåverkan – två faktorer som blir allt viktigare i dagens affärsklimat.
Varför korrekt beräkning av fraktutrymme är viktigt
Stora andelar av all frakt inom Europa sker med hjälp av EUR-pallar, särskilt vid väg– och järnvägstransport. Dessa pallar är standardiserade och utformade för att optimera utrymmet i transportfordon och fraktas i både tåg och lastbilar. Standardiseringen av EUR-pallar gör det möjligt att optimera transportkapaciteten för att minskar kostnader och ökar transporteffektiviteten.
Genom att korrekt beräkna utrymmet och vikten som pallar tar upp kan ni se till att varje transport utnyttjas effektivt. Varje pall som inte används optimalt kan medföra onödiga kostnader i både frakt och lagerutrymme. Pallhanteringen bidrar även till att minska antalet transporter vilket kan reducera utsläppen och den totala miljöpåverkan.
Viktiga termer
För att effektivt kunna frakta ert gods är det viktigt att förstå några centrala begrepp:
tom
En pallplats motsvarar det utrymme som en EUR-pall (120 x 80 cm) upptar i ett fordon eller lager. Då en pallplats har beräkningen från golv till tak på fordonen så kommer kostnaden och beräkningen av vikt vara likvärdig vad flaket hade kunnat lasta på denna specifika plats, oavsett vikt. Denna vikt beräknas till 780kg.
Flakmeter är uträkningen för hur mycket vikt varje meter på ett flak/släp, sedd till hela bredden på flaket, skall kunna lasta för optimal transport. En flakmeter är alltså 1 x 2.4 meter och beräknad från golv till tak. En flakmeter beräknas som 1950kg (inrikes). En pallplats är likvärdigt 0,4flm och tre pallar i bredd jämte varandra upptar 1,2flakmeter.
Volymen beräknas genom att multiplicera bredden, längden och höjden (Volym = Bredd × Längd × Höjd). 1 kubikmeter motsvarar 280kg (inrikes).
Fraktgrundande vikten är den vikt som är bestämd på just ditt gods beroende på vilka kriterier som finns på godset. T.ex: är gods med över 150cm i höjd alltid beräknade som pallplats eller flakmeter. Detta på grund av att det ej kan garanteras att gods kan staplas ovan på och/eller tvärt om. Av den anledning blir du skyldig att betala för all tom plats ovan eller under godset.
Ditt gods beräknas alltid med den vikt som är likvärdig för att kunna göra en optimal transport. Därför är det viktigt för dig att tala med ditt fraktbolag för att få reda på dessa parametrar. Gods som hade kunnat skickas i kubik men bokats som pallplats kan bli kostsamt.
Så beräknar ni frakten för pallar
När ni ska beräkna frakten för pallar börja med att fastställa den fraktgrundande vikten, vilken tar hänsyn till volymen på godset i kubikmeter eller flakmeter. Några viktiga parametrar att tänka på:
- Staplingsbart: Är din pall staplingsbar, alltså en platt yta då skall du i grund och botten utgå från att boka det som kubik (om godset är under 150 cm i höjd). Om inte så skall det bokas som flakmeter. Om det inte är utstickande från en pall skall den bokas som pallplats. Det är också viktigt att tänka på om ert gods är ömtåligt och kan tåla att er pall lastas under eller ovan en annan pall. Klarar den inte av detta skall ni boka det som pallplats eller flakmeter.
- Höjd: Är godset över eller under 150cm i höjd? Är godset under 150cm i höjd och staplingsbart skall det bokas som kubik. Om inte så skall det bokas som flakmeter eller om det är ej utstickande från en pall som pallplats.
- Vikt: Uppfyller ditt gods parametrarna för att boka som kubik skall du fortsatt tänka på att om vikten överstiger den uträknade vikten i kubik så kommer frakten beräknas på din vikt istället.
- Utstickande gods: Tänk på att alltid optimera ditt gods så att det håller sig innanför pallens mått, utstickande gods kan påverka din fraktgrundande vikt då du kan komma att få betala för den plats som ej blir lastbar jämte.
När du packar din pall skall du alltså, om det går, försöka hålla höjden på pallen under 150cm samtidigt som det är staplingsbart. Att inte packa för en optimal fraktvikt kan göra att du måste betala många tusentalskronor i avgifter utöver det normala transportkostnaderna.
Fraktmetoder
När ni överväger järnvägstransport och vägfrakt finns det olika faktorer att ta hänsyn till. Järnvägstransport är ofta lämplig för större volymer och längre sträckor medan vägfrakt kan vara mer flexibelt för kortare transporter eller gods som kräver snabb leverans.
För järnvägstransport, eller lastbilstransport är det viktigt att ta hänsyn till att fordonets maxlast och dimensioner som skiljer sig, vilket påverkar hur många pallar som kan lastas. Vid vägfrakt är det nödvändigt att vara medveten om lastbilens kapacitet och maximera användningen av flakmeter för att undvika att betala för outnyttjat utrymme. Det är även viktigt att tänka på vad för typ av gods ni kommer frakta. Faktorer så som temperatur, fuktkännslighet, bräcklighet och vibrationer kan påverka hur ni kan frakta ert gods.
Slutligen
Att förstå och korrekt beräkna fraktutrymme och vikt för pallar är en väsentlig del av en effektiv logistikprocess. Genom att optimera pallhanteringen kan ni minska fraktkostnaderna och bidra till mer hållbara transporter.
För att få hjälp med att optimera er frakt och hantering av pallar, kontakta oss på Ingstad AB, som erbjuder expertis inom vägfrakt och järnvägstransport.